UXtasy
  • ראשי
  • UX בישראל
  • אודות
  • צרו קשר
  • ראשי
  • UX בישראל
  • אודות
  • צרו קשר
UXtasy
  • ראשי
  • UX בישראל
  • אודות
  • צרו קשר
  • ראשי
  • UX בישראל
  • אודות
  • צרו קשר
רכבת ההפתעות
ראשי » על חוויית משתמש » רכבת ההפתעות

רכבת ההפתעות

נובמבר 12, 2011 12 תגובות

לפני שנים מספר רכבת ישראל רכשה בקול תרועה מספר קרונות חדשים, אבל לא ממש מיהרה להכניס אותם לפעילות. הקרונות ישבו להם במוסכים, או איפה שקרונות יושבים, חודשים רבים. בסוף התפרסמו כמה כתבות שמסבירות את הסיבות לכך. הסיבה שעשתה עליי הכי הרבה רושם הייתה שמרחק הבלימה של הקרונות החדשים הוא ארוך יותר בנסיעה צפונה מאשר בנסיעה דרומה. בהמשך הכתבה מוסבר שזה לא באמת קשור לכיוונים גאוגרפיים, אלא להבדל במיקום הקטר – אם הוא דוחף את הרכבת או מושך אותה. במקרה הזה זה כבר נשמע קצת יותר הגיוני.

אני זוכר שכשקראתי על זה לראשונה, ולפני שהגעתי להסבר האמיתי, חשבתי לעצמי: "אוקיי, איך עולים על דבר כזה ב-QA? מי יחשוב להשוות את מרחק הבלימה בנסיעה צפונה לעומת נסיעה דרומה? למה שתהיה לזה חשיבות? איזה מין דבר הזוי זה?". אבל אז נזכרתי שאני לא מבין חצי דבר ברכבות, ואולי עבור מישהו שכן מבין, זה יהיה הדבר הראשון שהוא יבדוק, לך תדע. לכן מי שעושה QA לרכבות זה בן אדם שמבין ברכבות, ולא אני.

בתחנות הרכבת עומדות מכונות למכירת כרטיסים. אני מדבר ספציפית על המכונות האלה:

image

בהתחלה המכונה מבקשת ממך לבחור את היעד, אח"כ את סוג הכרטיס (מבוגר, סטודנט, חייל וכו'), אח"כ את סוג הנסיעה (חד-כיווני או דו-כיווני), ואז את מספר הכרטיסים, ואז אתה יכול לשלם. יש שם דברים שהייתי שוקל לשנות, אבל בגדול המנגנון הזה עובד בסדר גמור, למעט העובדה שאני נוסע ברכבת כבר בערך עשור, ועדיין לא מצליח להעביר את כרטיס האשראי עם הצד הנכון על הפעם הראשונה. אבל מהיכרותי עם עצמי, יכול להיות שזה לא אשמתם.

גם למכונות האלה עשו QA באיזשהו שלב. ונראה שמי שעשה את זה זה אותו הבחור שמבין ברכבות. לא יודע אם זה היה אותו האדם פיזית, אבל מה שבטוח זה שזה לא היה מישהו שמבין במכונות למכירת כרטיסים. אם אתה מנסה לשלם בשלב מוקדם מדי, ומעביר את כרטיס האשראי למשל בשלב בחירת סוג הכרטיס, אתה מקבל הודעת שגיאה. ההודעה הוא גדולה ובולטת, היא מופיעה במרכז המסך בגופן ברור בתוך תיבה אדומה, ואין שום חשש לפספס אותה. לשון ההודעה היא "כרטיס אשראי לא מוכר". בפעם הראשונה שנפלתי על זה זה גרם לי לנסות להעביר את הכרטיס עוד כמה פעמים, מה שהקפיץ לי את אותה ההודעה בדיוק (טוב, לפחות הם עקביים ולא מקפיצים הודעות אקראיות), ואז לגשת לקופה, לעמוד בתור, ולהסביר לקופאית שהכרטיס שעד עכשיו עבד ללא בעיות, פתאום השתנה ללא היכר וכעת אינו מוכר.

יש מצב (לא באמת), שההוא שעשה את ה-QA למכונות יקרא את הפוסט הזה. וגם הוא בטח יחשוב לעצמו "אוקיי, איך עולים על דבר כזה ב-QA? מי יחשוב להשוות את תוכן הודעת השגיאה לפעולת המשתמש שהקפיצה אותה? למה שתהיה לזה חשיבות? איזה מין דבר הזוי זה?"

ישראלי כשל ממשקים פיזיים
« הקודם
הבא »
12 תגובות
  1. גלעד נובמבר 13, 2011 בשעה 2:41 הגב

    אפרופו עיצוב של מכונות תשלום, מה עם העיצוב הפיזי של המכונה ואבטחת מידע?
    ברשות הרכבות בהולנד שינו לפני כמה שנים את חריץ העברת כרטיס הבנק/אשראי במכונות מכירות הכרטיסים האוטומטיות שלהם כי הן היו יעד פופולרי להונאות.
    מצאתי תמונה של העיצוב החדש כאן:
    http://www.metronieuws.nl/_internal/gxml!0/r0dc21o2f3vste5s7ezej9x3a10rp3w$mla3pgacp1f1lydaucv2dymwdcwxw4o/13-Pasinvoer-NS.jpeg

    קצת קשה לראות איך זה עובד, אבל זה מאוד לא אינטואיטיבי. בכמה פעמים הראשונות שניסיתי להשתמש בזה ממש התקשיתי, אבל אחרי שקולטים את הרעיון זה הולך בקלות.

    בתמונה רואים איורים שמסבירים איך עושים את זה: מניחים את הכרטיס, מחליקים אותו הצידה ואז קדימה, ואז המכונה "שואבת" אותו פנימה. זה נועד למנוע הנחת סורקים על החריץ אשר קוראים את המידע שבו והשיג תוצאות מרשימות, לפי מה שהבנתי.
    זה מעלה שאלות מעניינות על מתי שווה להקריב נוחות שימוש לטובת שיקולי אבטחה.

    • ויטלי מיז'יריצקי נובמבר 13, 2011 בשעה 22:26 הגב

      כן, לא נראה אינטואיטיבי במיוחד :). ראיתי באיזשהו מקום מין ארבע בליטות כאלה שנמצאות בפינות החריץ של הכרטיסים, ומונעות התקנה של קורא כרטיסים חיצוני – אבל כרגע אני לא מצליח למצוא תמונה. אני אפילו לא זוכר אם ראיתי את זה ברשת או במציאות.

      נוחות שימוש לעומת שיקולי אבטחה זה שאלת כוכביות הסיסמא הנצחית 🙂

  2. hadar נובמבר 13, 2011 בשעה 10:10 הגב

    🙂
    כתוב נהדר, כרגיל…
    נושא כיוון הכנסת כרטיס האשראי כאוב לא רק בגללך.
    יש לכך אספקט נוסף: במכונות השואבות את הכרטיס פנימה, ולא מבקשות רק העברה של הכרטיס – לא תמיד ברור מתי אפשר להוציא אותו חזרה.
    הציפייה, שלי לפחות, היא שכמו בכספומט – המכשיר ייפלוט את הכרטיס החוצה בתום השימוש בו.
    בחניה שליד אוניברסיטת תל-אביב ניצבת מכונה מהסוג הזה, בה מכניסים את הכרטיס כמעט עד הסוף. קצה הכרטיס עדיין מבצבץ כאשר המכונה עורכת את חישוביה. ואז – כלום. אין הודעה "אנא הוצא את כרטיסך". רק הודעה שהתשלום שולם.
    ובכל פעם מחדש – שליפת הכרטיס חזרה על ידי משיכתו מהקצה המבצבץ נראית לי כאילו עשיתי משהו לא נכון, ואולי אף הפרעתי שם באמצע לאיזשהוא תהליך.

    • ויטלי מיז'יריצקי נובמבר 13, 2011 בשעה 22:32 הגב

      תודה רבה הדר!

      גם אני מתעצבן מהסוג הזה של קוראי כרטיסים. זה גם לוקח הרבה יותר זמן מ"גיהוץ" רגיל. אני מניח שזו הסיבה לכך שברכבות ובקופות לא משתמשים בסוג הזה.

  3. יואב מ. נובמבר 13, 2011 בשעה 11:22 הגב

    ממש עלית פה על נושא מציק, כי אני רואה שאני לא היחיד שמגיב ספציפית לנושא כיוון הכנסת כרטיס האשראי… אולי אפילו נושא שמצדיק פוסט בפני עצמו?
    האידיאלי מבחינתי הוא מכונה שתקבל את הכרטיס שלי לא משנה באיזה כיוון אכניס אותו – זה אולי יקר טכנולוגית אבל תענוג ממשקית.

    • ויטלי מיז'יריצקי נובמבר 13, 2011 בשעה 22:34 הגב

      זה בהחלט מצדיק פוסט :). מישהו אמר לי היום בעקבות הפוסט הזה, שכיוון הכנסת הכרטיס משתנה מתחנה לתחנה. אז אני הולך לעשות מחקר קטן, במדגם 4 התחנות שיוצא לי לבקר בהן בדרך כלל. אם זה אכן שונה, יהיה גם יהיה פוסט עצבני במיוחד 🙂

      • דרור שניר נובמבר 14, 2011 בשעה 11:28 הגב

        אני לא חושב שיש מישהו שלא מתקשה עם כיווני ההכנסה המשתנים האלה, בין מכונות של עסקים שונים ומשונים.
        מצד שני, נתקלתי כבר בכמה וכמה תחנות דלק שבהן כיוון הכנסת כרטיס האשראי לא משנה. מי היה מאמין? בדקתי, ואכן כצעקתה. כך שזה בהחלט אפשרי.

        • ויטלי מיז'יריצקי נובמבר 14, 2011 בשעה 23:10 הגב

          טוב לדעת! אגב, מעניין איך שמים לב לכזה דבר :). הרי אם זה לא עובד, אז שמים לב ישר. אבל אם זה כן עובד תמיד מפעם ראשונה, אז איך יודעים שזה היה עובד גם הפוך? לא חושב שהייתי זוכר איך הכנסתי את הכרטיס בפעם קודמת שתדלקתי.

  4. דרור שניר נובמבר 14, 2011 בשעה 11:46 הגב

    ואגב, מה עם הרשמה לעדכוני תגובות בדוא"ל (לפוסט יחיד)? תוכל אולי להוסיף?

    • ויטלי מיז'יריצקי נובמבר 14, 2011 בשעה 23:10 הגב

      רעיון טוב דרור, תודה! אני אבדוק את הנושא.

  5. Sro נובמבר 23, 2011 בשעה 2:31 הגב

    אני הצלחתי לטעות בהכנסת הכרטיס לחריץ בשביל לעבור את המחסום הרגלי הזה.
    מצד שני, אני טועה מדי פעם גם בכספומטים (או שסתם לוקח לי שניות ארוכות לחשב איזה צד צריך להיות איפה).

    לגבי ה-QA של הרכבת, נשמע שאף פעם לא עשית QA… ב-QA אתה משתולל פה ושם ומוצא ממצאים שלכאורה בלתי ניתן למצוא ב-QA, דברים א-נומלים, ועוד שונות ומשונות.
    כבוחן אבטחה, אני נתקל בדברים מוזרים מאוד.

    • ויטלי מיז'יריצקי נובמבר 23, 2011 בשעה 19:14 הגב

      נכון, לא יצא לי לעסוק ב-QA מסודר. אבל להשתולל ב-QA של רכבת נשמע לי מסוכן :). מעניין אם יש נהגי קטר ניסוי, כמו טייסי ניסוי.

השארת תגובה

ביטול

ux_by_examples

www.bit.ly/uxbe8

מערכת המדיה של אל-על היא ברו מערכת המדיה של אל-על היא ברורה, אינטואיטיבית, חדשנית, לא מפרה שום כלל יואקסי חשוב, ו... בלתי ניתנת לשימוש בעליל. ויש מצב שאפילו עברה בדיקות שמישות. דברים שקורים בשמיים.
חג ח(פי)רות שמח חברים! חג ח(פי)רות שמח חברים!
Follow on Instagram
ויטלי מיז'יריצקי

מנהל, חוקר ומאפיין חוויית משתמש, עוסק בתחום משנת 2006 וכותב עליו מ-2007.

מרצה בקורס הUX של הטכניון בתל אביב. עונה בשמחה על שאלות לגבי הקורס ובכלל.

ממייסדי UXI -- חוויית משתמש ישראל.

מנטור UX ב-Google for Startups.

בעל תואר שני בפסיכולוגיה קוגניטיבית. לא עשה הסבת מקצוע.

יצירת קשר
UXtasy
עדכונים באימייל

uxtasy.com © כל הזכויות שמורות.
We WordPress
גלילה לראש העמוד