UXtasy
  • ראשי
  • UX בישראל
  • אודות
  • צרו קשר
  • ראשי
  • UX בישראל
  • אודות
  • צרו קשר
UXtasy
  • ראשי
  • UX בישראל
  • אודות
  • צרו קשר
  • ראשי
  • UX בישראל
  • אודות
  • צרו קשר
קארגו קאלט
ראשי » על חוויית משתמש » קארגו קאלט

קארגו קאלט

מרץ 31, 2011 32 תגובות

הכרתי פעם איזה חמש בדיחות שיכולות היו להתחיל את הפוסט הזה, אבל אני לא זוכר אותן. וכנראה שלפחות ארבע מהן היו ברוסית, וזה אף פעם לא עובד בתרגום. לכן רק אסביר בקצרה מה זה קארגו קאלט (cargo cult) , ומי שבכל זאת מעוניין לגלות את העולם הביזארי של בדיחות רוסיות, מוזמן לקרוא את הרשומה המדהימה הזאת בוויקיפדיה. אני מבטיח לכם שעה של WTF אנתרופולוגי טהור.

כמו כל דבר אחר בעולם, גם המושג קארגו קאלט מוסבר בוויקיפדיה, אבל מאחר וכותרת העמוד שם היא "כת מטען", מה שמעיד על חוסר הבנה בסיסי של המושג, אני מעדיף את התיאור של ריצ'רד פיינמן: בזמן מלחמת העולם השנייה כמה מהשבטים הפרימיטיביים המאכלסים איים באוקיינוס השקט נפגשו עם התרבות המערבית. הם ראו מטוסים שנוחתים על האיים שלהם ומביאים איתם סחורה וכל מיני דברים מופלאים. הם רוצים שהמטוסים יחזרו, ולכן הם מנסים לשחזר את התופעה – הם מפנים רצועות שטח ארוכות, מדליקים מדורות לצידי 'מסלול הנחיתה' הזה, בונים בקתה גבוהה שבה יושב אדם עם חתיכות עץ על ראשו, ועל הגג מותקנים  מקלות במבוק גבוהים – זה מגדל הפיקוח עם הפקח בעל האוזניות ועם האנטנות על הגג. וכך הם מקווים להביא את המטוס. זו דוגמא אחת, הדוגמא הקלאסית, למה שמכונה "קארגו קאלט".

הנה דוגמא נוספת.

באי שקט, בארכיפלג דאף-דאף-אן, מתגוררים שני שבטים. אחד מהם סוגד לפאנדה אדומה, והשני הוא שבט פוסט-מודרניסטי והוא סוגד לעצמו.

לפני כשנתיים וחצי, נחת על האי שלהם הדפדפן גוגל כרום. אחד הדברים המעניינים ביותר לגביו היה ששורת כותרת החלון נעלמה, והטאבים שלו ישבו מעל שורת הכתובת, כך:

image

להזכירכם, בתקופה ההיא החלק העליון של כל חלון (לפחות בווינדוז) היה נראה בערך כך:

image

והנה, גוגל כרום באו והורידו את כל החלק השמאלי – האייקון וכותרת החלון. והיה נראה שכולם מתלהבים מהדבר הזה, ושזה עובד מעולה. ושני השבטים החליטו שבגרסאות הבאות של הדפדפנים הלאומיים שלהם, גם הם ייפתרו מכותרת החלון, כי זה הרי רעיון כל כך מוצלח.

והנה, בשבועות האחרונים יצאו סוף סוף שני הדפדפנים. הדפדפן של השבט שסוגד לפאנדה נראה כך:

פיירפוקס 4

ואילו הדפדפן של השבט שסוגד לעצמו נראה כך:

אקספלורר 9

ועכשיו כדאי להסביר למה בעצם החידוש של גוגל כרום היה כל כך יעיל.  מי שהייתה לו הסבלנות לקרוא את תרגום המאמר על חוק פיטס היה אמור כבר להבין את זה לבד, אבל סבלנות זה אולי באיזה שבט אחר. העניין הוא שהטאבים של גוגל כרום צמודים לקצה העליון של המסך, הם מתחילים ממש על הפיקסל הראשון. מה שאומר שלא ניתן לדלג עליהם בציר האנכי, מה שהופך אותם למאוד גדולים בפועל, ומקל עלינו מאוד להצביע עליהם עם העכבר – אנחנו צריכים לכוון רק על הציר האופקי, ובציר האנכי מספיק לזרוק את העכבר בכיוון הכללי של מעלה.

בפיירפוקס עיצבו את הטאבים שלהם באותה צורה בדיוק, והם גם הגדילו לעשות, ומלבד החשיבות הכללית של הקצה העליון של המסך, ניצלו גם את החשיבות הכפולה של פינת המסך השמאלית – שכן אותה לא ניתן לפספס גם בציר האופקי, מה שהופך אותה לנדל"ן המשובח ביותר שיש לנו על המסך. לצורך ההגינות יש לציין שגם בגוגל עשו משהו כזה, ולחיצה בנקודה הזאת פותחת את אותו תפריט שפעם היה נפתח בלחיצה על אייקון התוכנה בחלונות רגילים. אבל אין שם כל רמז ויזואלי לזה, ואני בטוח שעבור רבים, זו תהיה הפעם הראשונה שהם רואים את התפריט (ואני ביניהם).  אנשי מוזילה לא חזרו על הטעות הזו, הם שמו שם כפתור כתום וגדול, וריכזו בו את כל הפעולות שאפשר לעשות עם הדפדפן.

ומיקרוסופט, עכשיו שהיא פינתה את קצה המסך העליון והמבוקש, איזה פקד חיוני שמה שם מיקרוסופט? שום פקד. לא טאב, לא כפתור ולא כלום. בכל הפס העליון, כולל הפינה השמאלית, יש חור ענק בגובה 25 פיקסל, שפשוט יושב שם ולא עושה כלום והוא לא טוב לשום דבר ולא מועיל לאף אחד, ואפשר ללחוץ עליו עד מחרתיים. הוא נמצא שם בגלל שלושת הכפתורים בצד ימין. אתם קולטים את זה? זה בערך כמו לחסוך כסף הרבה שנים כדי לבנות וילה על שפת הים, ובסוף לבנות אותה בלי אף חלון שצופה עליו. או, אם זה יותר קרוב אליכם, כמו שיקחו את כיכר המדינה, כנראה הקרקע הפנויה הכי יקרה בישראל, ובמקום לעשות איתה משהו מועיל, פשוט… אה, סליחה.

מיקרוסופט החליטה לימול את כל משתמשיה, ולחתוך להם 25 פיקסל מהמסך. אבל אני עובד עכשיו על אפיון של אפליקציית ווב. היא מורכבת, היא עתירת מידע, המשתמשים רעבים למידע הזה, ואנחנו עושים שמיניות באוויר כדי להרוויח כל פיקסל. ולא תהיה לנו ברירה אלא להתאים אותה לאקספלורר 9. ולכן המהלך הזה גורם לי להרגיש שמיקרוסופט פשוט שמה על כולנו פס, ואני גם יודע להגיד את הרוחב המדויק שלו.

אבל כן, הכי חשוב שהורידו את האייקון ואת הכותרת. הרי לגוגל זה עבד כל כך טוב, כנראה שזה סוד הקסם.

והאיש בבקתת הקש יושב, ולא מבין מדוע המטוסים לא מגיעים, והוא תוהה אם זה בגלל שהבמבוק לא מספיק ארוך או שהמדורות לא מספיק גדולות.

גוגל כשל מיקרוסופט ממשקולוגיה פיירפוקס
« הקודם
הבא »
32 תגובות
  1. גלעד אפריל 1, 2011 בשעה 10:48 הגב

    כפתור כתום, איזה כפתור כתום? אני לא רואה שום כפתור כתום.

    ובנוגע למיקום של הטאבים, אני לא מסכים, אבל אולי זו רק העדפה אישית שלי.
    אני מעדיף שהטאבים נוגעים ישירות בחלון. ככה הקשר ביניהם ברור יותר וקל לי יותר להתמצא איפה אני ולאן אני יכול לעבור ישירות. ממילא את המעבר בין הטאבים אני כמעט ולא עושה עם העכבר אלא עם המקלדת, ככה שהיתרונות שהצבעת עליהם לא ממש תקפים לגביי.

    אפרופו עכבר ומקלדת, ראית את זה?
    http://gmailblog.blogspot.com/2011/04/introducing-gmail-motion.html
    מצחיקולים הגוגל האלה…

    • ויטלי מיז'יריצקי אפריל 1, 2011 בשעה 11:23 הגב

      לא, ראיתי רק עכשיו. מצחיק, למרות שהיו להם מתיחות טובות יותר 🙂

      כפתור כתום – זה שרשום עליו פיירפוקס, תראה את צילום המסך הלפני אחרון, צד שמאל (זה רק בפיירפוקס 4, כן?)

      ובעניין הטאבים – המשתמשים המתקדמים (אלה שמשתמשים במקלדת) אמנם לא נהנים מהיתרונות של קצה המסך העליון, אבל גם הם נפגעים מהחסרונות של זה שהורידו להם חלק מהמסך :). אני לא חושב שיש תשובה "נכונה" לשאלת הטאבים למעלה לעומת שורת כתובת למעלה. בפיירפוקס 4 הגיעו למסקנה דומה ופתחו את זה להגדרת המשתמש. אבל אני כן חושב שאסור לבזבז את שטח המסך הזה, ולא משנה איזה פקד נמצא למעלה – הוא צריך להיות צמוד לקצה העליון של המסך.

      • גלעד אפריל 1, 2011 בשעה 14:27 הגב

        התקנתי פיירפוקס 4 על חלונות 7 ו-XP ובאף אחד מהם אין את הכפתור הזה…

        • ויטלי מיז'יריצקי אפריל 1, 2011 בשעה 14:43 הגב

          אני נשבע שלא ציירתי אותו בעצמי :). אולי זה עניין של עברית או איזו הגדרה אחרת?

          תראה באתר של פיירפוקס – למשל בעמוד הראשי (http://www.mozilla.com/en-US/firefox/new/) או בעמוד הסיור (http://www.mozilla.com/en-US/firefox/central/).

          • גלעד אפריל 1, 2011 בשעה 16:08 הגב

            שלחתי הודעה, אבל היא נעלמה.
            מתברר שהכפתור הזה פעיל רק אם ה-Menu Bar מוסתר (הגיוני…)
            כנראה שבכל ההתקנות שלי מיד שיניתי את ההגדרה הזו.

            • ויטלי מיז'יריצקי אפריל 1, 2011 בשעה 16:26 הגב

              יופי, התעלומה נפתרה, ולמדנו משהו על הדרך.

              ההודעה שלך הגיעה לספאם משום מה. לא משהו אישי :). זה מקרה די נדיר, כי הפילטר פה מעולה בדרך כלל.

      • גלעד אפריל 1, 2011 בשעה 16:05 הגב

        עוד משהו שחשבתי עליו בנוגע לכפתור בקצה המסך: הנוחות שלו תקפה רק אם אתה עובד במסך מלא. בכל חלון אחר עדיין תצטרך למצוא את הכפתור בקצה החלון שלך, בדיוק כמו כל דבר אחר. בקיצור, לא כזה גליק.

        • ויטלי מיז'יריצקי אפריל 1, 2011 בשעה 16:20 הגב

          בהחלט – או מסך מלא, או חלון שאינו מסך מלא, אבל הוא מוצמד לצד הנכון של המסך. ואפילו במסך מלא זה טוב רק בהנחה שאתה עובד על מסך אחד, או לפחות שהחלון שלך נמצא במסך השמאלי (במקרה שלנו). לכן הכוח של ה"פיצ'ר" הזה בא לידי ביטוי הרבה יותר באפליקציות שרצות בד"כ במסך מלא (שם גם אפשר לנצל את כל ארבעת הצדדים וארבע פינות המסך). והכי הרבה – במערכת ההפעלה עצמה. במאמר שקישרתי אליו יש עוד הרבה על זה.

  2. יבגני אפריל 1, 2011 בשעה 12:06 הגב

    אני באמת לא מבין למה "כת מטען" מהווה תרגום גרוע למונח cargo cult.
    מה היה צריך להיות התרגום כדי להעיד על הבנה של המונח?

    • ויטלי מיז'יריצקי אפריל 1, 2011 בשעה 12:28 הגב

      כי זה לא cult במובן של כת, כמו כת השטן, זה cult במובן של טקס, פולחן. זה לא שהעניין הזה מגדיר את מהות השבט, כמו במקרה של כתות, יש להם עוד דברים לעשות בחיים חוץ מלחכות שתצנח עליהם מזוודה מהשמיים. וגם "מטען" זה לא בדיוק נכון, אבל שם קשה יותר להסביר ולמצוא תרגום הולם. המשמעות זה לא ממש "מטען", זה יותר "סחורות, טובין, מוצרים". משהו כמו "פולחן הסחורה" יהיה יותר מדויק, אבל אני מניח שאפשר למצוא משהו עוד יותר מתאים, לא מת כאן על המילה "סחורה".

  3. ליאור יאיר אפריל 1, 2011 בשעה 12:11 הגב

    פוסט מעולה,
    אני מסכים עם מה שכתבת. הם לגמרי פספסו שם,
    אגב כרום כתבו במפורש שזאת היתה הכוונה שלהם, משהו שקשה לפספס.

    • ויטלי מיז'יריצקי אפריל 1, 2011 בשעה 15:47 הגב

      אני שמח שאהבת :). לא ידעתי שגוגל התייחסו לזה מפורשות, יפה להם.

  4. אחיחי אפריל 1, 2011 בשעה 13:09 הגב

    קלאסיקת מיקרוסופט.

  5. דרופל מן אפריל 1, 2011 בשעה 13:11 הגב

    כתיבה מקסימה וכתבה נפלאה. תודה רבה!

    אמיר סימן טוב

  6. דרופל מן אפריל 1, 2011 בשעה 13:12 הגב

    למה אין כפתורי שיתוף?…

    • ויטלי מיז'יריצקי אפריל 1, 2011 בשעה 15:48 הגב

      יש לייק :). אולי אחליף אותו ל"שתף" באמת.

  7. שירה אפריל 1, 2011 בשעה 15:27 הגב

    ויטלי, אתה גאון! פוסט משובח

    • ויטלי מיז'יריצקי אפריל 1, 2011 בשעה 15:50 הגב

      ככה זה עם בדיחות ברוסית, אי אפשר לפספס 😉

  8. נתנאל אפריל 1, 2011 בשעה 15:33 הגב

    כל מילה בסלע.

    מקרה קלאסי של אגו שלא נותן להודות בטעות.

    מעניין למה מוזילה מתעקשת להשאיר את תיבת החיפוש בנפרד..

    • ויטלי מיז'יריצקי אפריל 1, 2011 בשעה 16:03 הגב

      שאלה מצוינת, ואין לי מושג… היה איזה תוסף שהיה מוריד אותה. וזה עוד יותר מוזר לאור העובדה שאם מקלידים ביטוי בשורת הכתובת, אז בכל מקרה מתבצע חיפוש, בדיוק כמו בכרום.

      • נופר אפריל 1, 2011 בשעה 18:47 הגב

        אולי בגלל שבניגוד לכרום, חיפוש דרך שורת הכתובת של פיירפוקס מביא אותך ישירות לאתר המבוקש (I'm feeling lucky) ולא לדף תוצאות החיפוש של גוגל. זה דווקא חסר לי בכרום.

        • ויטלי מיז'יריצקי אפריל 2, 2011 בשעה 10:43 הגב

          נופר, אצלי זה לא עושה את זה משום מה, זה מבצע חיפוש רגיל.

      • נתנאל אפריל 2, 2011 בשעה 21:27 הגב

        לא צריך תוסף כדי להסיר, אפשר:
        לחצן ימני על ה- ToolBar
        Customize
        ואז פשוט לגרור את תיבת החיפוש לחלון ה-customize שנפתח..

        אח"כ חשבתי על זה עוד פעם, קהל היעד של פיירפוקס הוא טכנולוגי למדי, יש אפשרות להתאים כל חלק בדפדפן, למשתמשים חדשים לעומת זאת רצוי שיקבלו משהו מוכר..
        זה נכון לגרסה 4, עכשיו שגם מייקרוסופט יישרו קו, רוב הסיכויים שגרסה הבאה תתיישר גם..

        • ויטלי מיז'יריצקי אפריל 4, 2011 בשעה 10:51 הגב

          ואללה, צודק.
          תודה!

  9. רן בר-זיק אפריל 1, 2011 בשעה 18:06 הגב

    ויטלי, אני פשוט נהנה לקרוא את הפוסטים שלך, תודה!

    • ויטלי מיז'יריצקי אפריל 2, 2011 בשעה 10:44 הגב

      תודה רן! 🙂

  10. יואב מ. אפריל 4, 2011 בשעה 14:27 הגב

    פוסט מצויין כתמיד.
    מיקרוסופט מצליחה כל פעם מחדש לבלבל אותי. מצד אחג כשאני מדבר עם עובדים של מיקרוסופט מבטיחים לי שיש צוותים שלמים של UX שמתכננים כל פיצ'ר, עושים מבדקי משתמשים וחושבים על כל דבר. גם בעולם ה-UX לרוב מעריכים את ה-UI של מיקרוסופט כ-UI עם רעיונות שמישות טובים. אז איך זה שהם מצליחים לפשל שוב ושוב? איך זה שכשאני צריך לעבוד עם אפליקצית מיקרוסופט באשר היא, מפלס הקללות שלי תמיד עולה?

    • ויטלי מיז'יריצקי אפריל 4, 2011 בשעה 19:43 הגב

      מבין אותך לחלוטין, גם אני לא מצליח להבין את זה. האפיון המפורט שלהם הוא לרוב מדהים בעיניי, מבחינת תמיכה במקרי קצה וירידה עד הפרט הכי הכי קטן. פעם כתבתי על זה כאן: http://bit.ly/hjkpAS . אבל כשעושים קצת זום אוט, אז בחירת הפיצ'רים והניהול שלהם הם הרבה פעמים תמוהים מאוד, בלשון המעטה. אני מתרץ את זה לעצמי בזה שאולי מקבלי ההחלטות הם לא אנשי UX, אלא אנשי ביזנס או מהנדסים, והם לא מנתחים את הדקויות הקטנות (מה שמסביר את הדברים שאני מתפעל מהם), אבל ברמה יותר גבוהה הם כן מתערבים יותר, ומתווים את הנתיב הכללי של המוצר, שיוצא בסוף גרוע. זה מין מקרה מעניין של קונספט מחורבן שמבוצע היטב :). אבל אולי זה פשוט הסבר נוח שהמצאתי לעצמי והוא מאפשר לי לא לאבד אמון במקצוע אלא להפיל את האשמה על מישהו אחר :).

  11. ירון אפריל 9, 2011 בשעה 20:44 הגב

    נהנתי מהקריאה.
    עניין אותי לדעת, למה בפיירפוקס על מק השאירו את הmenubar כמו שהוא (בחלק העליון של המסך) למרות שאין בעיה טכנית להפוך אותו לשורת טאבים. גיגלתי את העניין ומצאתי סנגוריה על מייקרוסופט: http://www.youtube.com/watch?v=HmgtW2Iw-kE

    בכל זאת אני עדיין בחיפושים אחר תוסף שדאג לזה..

  12. אירועים אוגוסט 22, 2011 בשעה 2:42 הגב

    כתיבה מקסימה נהנתי מאוד פוסט מאוד מעניין כל הכבוד וישר כח..

    • ויטלי מיז'יריצקי אוגוסט 23, 2011 בשעה 8:47 הגב

      תודה רבה!

  13. נדב צברי אוקטובר 4, 2011 בשעה 4:44 הגב

    אין על מוזילה.. ולא יהיה…

השארת תגובה

ביטול

ux_by_examples

www.bit.ly/uxbe8

מערכת המדיה של אל-על היא ברו מערכת המדיה של אל-על היא ברורה, אינטואיטיבית, חדשנית, לא מפרה שום כלל יואקסי חשוב, ו... בלתי ניתנת לשימוש בעליל. ויש מצב שאפילו עברה בדיקות שמישות. דברים שקורים בשמיים.
חג ח(פי)רות שמח חברים! חג ח(פי)רות שמח חברים!
Follow on Instagram
ויטלי מיז'יריצקי

מנהל, חוקר ומאפיין חוויית משתמש, עוסק בתחום משנת 2006 וכותב עליו מ-2007.

מרצה בקורס הUX של הטכניון בתל אביב. עונה בשמחה על שאלות לגבי הקורס ובכלל.

ממייסדי UXI -- חוויית משתמש ישראל.

מנטור UX ב-Google for Startups.

בעל תואר שני בפסיכולוגיה קוגניטיבית. לא עשה הסבת מקצוע.

יצירת קשר
UXtasy
עדכונים באימייל

uxtasy.com © כל הזכויות שמורות.
We WordPress
גלילה לראש העמוד